TeamXX til NM2011 i Hankø

Posted: september 7, 2011 in Joa, Racing

på Melges.No ligger de 1000 skarpe billeder der blev taget under stævnet

Mens der i Danmark blev afholdt festugecup og uofficielt Melges-DM, drog TeamXX til Norge for at deltage i det NorskeMesterskab2011, som blev afholdt på Hankø.
Her havde vi mulighed for at låne en båd, og da hele teamet desværre ikke kunne deltage fik vi hjælp fra de dygtige norske Laser-jenter, Kristine Strandenes og Tiril Bue.

Svære forhold
Stævnet forløb godt, med 9 spændende og varierende sejladser, hvor Oslo Flagfabrikk fortjent vandt guldmedaljen trods udeblivelse fra sidste sejlads. TeamXX endte på en 19. plads ud af de 36 deltagende både. Resultatet var tilfredsstillende med to helt nye Melges-gaster, et hårdt Norsk felt og en båd som ikke altid ville som vi ville.
Vinden var mellem 7-10 m/s de første dage og døde Læs resten af dette indlæg »

EM: TeamXX takker!

Posted: juli 31, 2011 in Joa, Omtale, Racing

I 6 måneder har TeamXX trænet op mod EM, nu skete det endeligt! Vi takker og nejer..

Samlet set blev vi 37 ud af 80 både, og havde vi deltaget i Amatørklassen var vi her blevet nr. 13. Vi fik dertil tildelt The Günter Tzeschlock Memorial Trophy. Günter Tzesclock er tidligere melges-præsident, som døde meget pludseligt i foråret. Han var en meget vellidt mand der gjorde rigtig meget for melgesklassen og for at få nye sejlere godt integreret i klassen. Det var derfor en stor ære at modtage denne pris.

Men dette er bare resultater, som ikke fortæller meget om de mindeværdige oplevelser vi har haft og de fantastiske mennesker vi har mødt og ikke mindst alle de lærerige og brugbare ting vi har lært.

EM var en sjov uge, som satte punktum for hele foråret som har været fyldt med Melges-stævner og masser af træning. Vi føler vi har udviklet os meget, og fået meget ud af vores store engagement i projektet.
Af samme grund kan vi nu ikke slippe TeamXX og har derfor besluttet os for at fortsætte med at lede efter en båd, så vi også i fremtiden kan sejle Melges24.

Vi vil gerne takke en masse mennesker for deres store opbakning;
Sponsor RedGreen
Melgesorganisationen og Ricardo Simoneschi
Melgesclass.dk
Venner og familie
og alle andre Melgesbesætninger som alle har været fuldt ud hjælpsomme.

Mange tak fra TeamXX

/Joa

EM: dag 5

Posted: juli 29, 2011 in Joa, Racing

teamXX til venstre

Sidste dag på vandet
EM’s 5. og sidste dag bød på sommersol og fin vind på Århus bugten, som kom inde fra land og trak mange forskellige tryk og vinddrejninger ned over banen.
TeamXX var i hopla, og efter en virkelig lækker start midt på linjen, som sendte os helt i front kunne taktiker Viborg få lov at vise sit værd og manøvrede os flot op til topmærket, hvor vi rundede nr. 2 samtidig med den schweiziske båd 782 blue moon. TeamXX holdte tungen lige i munden resten af sejladsen, men blev dog alligevel indhentet af nogle af topholdene. Vi endte 10 i mål, og var rigtig glad for vores 9. sejlads. Læs resten af dette indlæg »

EM: dag 4

Posted: juli 27, 2011 in Racing, Video

En ulykke kommer sjældent alene
Søbrisen slog igennem ved middagstid i Aarhus. TeamXX var klar til start og havde god fart gennem vandet i den lette brise. Første start gik på fjerdedagen til EM. Nu tænkte vi tøser, nu er det vores tur, ‘Vi tar’ dem!’ Godt fra start kom vi, men pludselig manglede farten fuldstændig og slag efter slag op af krydset rykkede vi længere og længere tilbage i feltet. Nær topmærket lå vi helt tilbage i feltet. Frustrationerne var kæmpe store. Line melder med et at vi har noget på kølen, det viser sig at være et 4 kvadratmeter stort skrig orange stykke plastik.

Med en nødmanøvre fik vi bakket plastikket af, men sejladsen var tabt. Det var så sort uheld at vi ikke kunne andet en at sætte os op på hesten igen og sejle det bedste vi havde lært. I sidste sejlads lysnede det endelig, og vi sejlede en 22. plads i hus.

Vi klar med højt humør og kvindecharme igen imorgen, nu må uheldet vist være brugt op for TeamXX

EM: dag 3

Posted: juli 26, 2011 in Joa, Omtale, Racing

her (30 min inde i showet) Em’s 3. dag bød på udsættelse fra morgenstunden. Men heldigvis brød solen frem gennem skyerne op af formiddagen og over middag blæste den århusianske søbrise ind fra sydøst.

Formiddagen blev brugt på at sætte akademiets anden Melges 24 i stand men der blev også tid til hygge på havnen i et vejr, der endelig begyndte at føles som sommer, Joa, Line, AJ og Karo spillede Ego udenfor, mens de andre besætninger fandt kubb/kongespillet frem.

Endnu bedre blev det da vi kl. 14.00 fik første start på vandet i stabile 5 m/s.
Team XX lavede nogle stabile sejladser, men desværre var resten af feltets niveau også højt og vi sluttede 31 og 40. Det er ikke helt godt nok, men der blev ikke tid til at surmule over resultaterne. Efter dagens sidste sejlads sejlede TeamXX direkte om til Tangkrogen i Aarhus og lagde til kaj ud for Aftenshowets Læs resten af dette indlæg »

Se TeamXX i Aftenshowet

Posted: juli 25, 2011 in Uncategorized

Om vejret vil det – skal TeamXX live på landsdækkende TV tirsdag d. 26 juli om aftenen. TeamXX er inviteret i Aftenshowet på DR og skal efter dagens sejladser tirsdag sejle om til Tangkrogen i Aarhus og broadcastes live ud til de danske seere. Vi satser på 3 sejladser med fart i båden og glade smil på TV.

Vi ses på TV 😀

// TeamXX Go Pro

EM: dag 2

Posted: juli 25, 2011 in Racing, Viborg

8 starter men ingen sejladser!

På anden dagen til EM, var TeamXX klar til at komme stærkt igen efter en skuffende start på EM. Vinden var fra morgenstunden let og springende – lige vores cocktail. Stemningen og forventningerne var høje på vej ud til banen. Vinden forblev dog svag hele dagen og den hårde Melges-klasse starter ikke i under 3 m/s, så selvom vi sejlede med 4 knob derudaf, blev det ikke til nogen sejladser.

Dommerne forsøgte at sende os af sted 8 gange, men en smule medstrøm og et felt af 80 hidsige Læs resten af dette indlæg »

EM: 1. dag

Posted: juli 24, 2011 in AJ, Racing

Store bølger, 20 knob fra syd/øst og 80 både på Århusbugten – så er EM 2011 igang! Læs resten af dette indlæg »

TeamXX's Crew-tshirts. Forfindes også i Fan-version som sælges på havnen til interesserede 😉

I dag, lørdag, bød Århus sejlklub, Melgesklassen og sponsoren Böklunder på EM practice-race. Dagen startede i øsende regnvejr, men efter udsættelsen kunne vi eeeendelig komme på vandet. Race commity lavede først en start med generel tilbagekaldelse og herefter en hel sejlads. I begge starter kom Team XX lidt skidt afsted og blev derfor fanget mellem en masse både. I så stort et felt og 2-3 m/s er det umuligt ikke at blive fanget på alle kanter så snart man ender godt nede i feltet, sejladsen blev afsluttet med en 37. plads og skuffet miner.

Opklaring
Til anden sejlads var der lidt mere vind (5 m/s), solen kom frem og efter småjusteringer og TeamXX-kampråb kom vi godt fra start og fik tilmeld klemt en masse både af til luv. Derefter sejlede det bare derud af, og vi fik lov at tage de slag vi ville, og efter genial taktik fra Viborg endte vi som 2. båd rundt om topmærket. Grundet en kritisk bundmærkerunding og nogle dygtige konkurrenter endte vi 6’er i mål, og kunne fejre dagen med en 16. plads i det samlede practice race.

åbningscermoni
Her til aften har der været åbningscermoni og nu glæder vi os til at EM for alvor starter i morgen og vejrudsigten lover en masse dejlig vind!

TeamXX/Joa

TeamXX klar til practice-race

Posted: juli 22, 2011 in Line, Racing

Efter en lang dag på havnen er TeamXX nu klar til morgendagens practice-race!
Dagen i dag er gået med registrering, måling af sejl, og klargøring af båden – som nu ligger i vandet.
Vi glæder os alle til at komme på vandet i morgen og se hvordan det er at være 81 melges24-både på én startlinje.